Competitie versus teamgeest.

8 januari 2018 - Muonio, Finland

Het is inmiddels volop winter. Het vriest 22 graden. Zware sneeuwval zorgt ervoor dat de klassementsproef wordt afgelast. Het risico is te groot dat teveel auto’s vast komen te zitten. De teams krijgen de gelegenheid om op eigen risico de proef toch te doen. Het levert geen wedstrijdpunten op maar ook geen tijdsverlies. Wij besluiten geen wedstrijdpunten dan ook geen proef. De Volvo XC 90 waar wij in rijden is nou ook niet een echte terreinwagen. Wij gaan direct beginnen met de tijdrit. Als we een paar kilometer onderweg zijn worden we gebeld door Team 36; Henk en Aaltje. “Ik sta tot aan m’n ……… in de sneeuw! We hebben geprobeerd de proef te rijden maar het is niet te doen. Een hele mooie weg maar een Landrover heeft ons er uit moeten trekken.” Ze beloven dat we vanavond de beelden krijgen te zien.

De routes zijn prachtig. Veel sneeuw, mooie luchten. Met de dashcam maken we opnames. Voor het maken van foto’s is nauwelijks tijd. Soms rijden we sneller dan gepland en hebben een paar minuten over. Dan gaan we even langs de kant van de weg stil staan. Goed voor een sanitaire stop en wat foto’s. Dan snel de auto weer in om precies op de juiste tijd te finishen.

Zo willen we een keer net vertrekken staat opeens Vincent van Team 97 Mission Possible III op ons raam te kloppen. Zij zijn 50 meter terug van de weg geraakt. Onze competitiedrang wint het van onze teamgeest. Vincent en Mark worden door een ander achteropkomend team geholpen. En wij rijden naar ons coördinaat. Hadden we beter niet kunnen doen. Wij krijgen 6 strafpunten om dat we 3 minuten te snel zijn. Vincent en Mark finishen die etappe met 1 strafpunt.

Er gaan meer auto’s van weg af. Een tegemoetkomende vrachtwagen drukt zo’n 200m voor ons een auto de sneeuw. We zijn er als 2e bij en assisteren. Geen schade maar de Volvo trekt deze auto niet uit de sneeuw. Even later komt er een zwaardere Dodge langs die de klus makkelijk klaart.

Het navigeren gaat overigens prima ondanks dat TomTom ons regelmatig in de steek laat. Die wil ons met enige regelmaat laten omrijden. Maar we vinden mooie routes waarmee we goede tijden rijden. Onderweg zien we de eerste rendieren.

Aan het eind van de dag komen we aan in de plaats Äkäslompolo in het noordwesten van Finland. Hier gaan we twee keer overnachten. Morgen is een rustdag en gaan we op de sneeuwscooter. We hebben inmiddels al 3.600 km afgelegd maar gaan nog noordelijker.

DSC07213-aDSC07215-a

DSC07217-aDSC07219-a

1. Ankie:
    8 januari 2018
    Wat lees ik nu? De competitiedrang wint het van de teamgeest??
    God straft onmiddellijk : 6 strafpunten gehaald😕😕.
    Ik vond het hier vandaag al koud, 0 graden en een stevige wind, maar dat is dus niets vergeleken bij jullie, pak je maar goed in!!
    Succes verder!
  2. Henk en Annie Dokter:
    9 januari 2018
    Lekkers jongens, zo'n rustdag! Hebben jullie allebei ervaring met de sneeuwscooter? Veel plezier!