Aurora Borealis

8 januari 2019 - Honningsvåg, Noorwegen

Wat een schitterende afsluiting van de rustdag in Kirkenes. Het noorderlicht in volle glorie! Kleuren van groen, geel en paars. We maken er een paar mooie foto’s van. Maar dit moet je in het echt zien.

Ons dag begint om 8:07 met een klassementsproef. Een ingetekende lijn met barricades. Er vallen weer punten te verdienen! Dwars door Kirkenes is een route uitgezet. Op de kaart ziet het er in eerste instantie niet al te moeilijk uit. Maar de wedstrijdleiding kennende zullen we onderweg nog wel wat uitdagingen tegenkomen. En inderdaad: een weg met één richting en een weg verboden in te rijden zorgen ervoor dat we onze route die we hadden uitgedacht moeten aanpassen. Er staat deze keer geen tijdslimiet op deze proef. We scoren 16 letters en een handtekening van een controlepost. We hebben er een goed gevoel over! Alle teams rijden voor ons behalve onze directe concurrent. Zij hebben ook de tijd genomen om deze proef zo goed mogelijk af te leggen.

Voor de liefhebber is de klassementsproef bijgevoegd, zie foto. Wie gaat de uitdaging aan en tekent de juiste route? De oplossingen kun je sturen naar [email protected]. Zie onderaan de regels.

De route van Kirkenes naar de Noordkaap is prachtig (zie video's). We nemen de meest noordelijke route langs de fjorden. Het is gelukkig lang niet zo glad als eergisteren. En we kunnen steeds onze geplande tijden rijden. Geen eindsprint deze keer! De backoffice heeft ons weer een grote dienst bewezen door alle vragen te beantwoorden. We zijn zeer benieuwd naar de resultaten. We verwachten geen verschuivingen in de top van het klassement. Maar zouden we de dagprijs hebben gewonnen? Dat zullen we later op de avond wel te horen krijgen. Vandaag hebben we zo’n 500 km afgelegd en in totaal zo’n 3.000 km. Onze eindbestemming vandaag is het stadje Honningsvåg. Dat is nog niet de Noordkaap. Daar gaan we morgen naar toe. Een ritje van zo’n 25 km in konvooi waarvan het laatste gedeelte onder begeleiding van een sneeuwschuiver.

Regels Klassementsproef ingetekende lijn met barricades

De organisatie heeft op de kaart een lijn getekend. U dient deze lijn zo nauwkeurig mogelijk te berijden.

Onder de getekende lijn wordt geacht een weg/weggedeelte te liggen. Genummerde cirkels zijn barricades.

Het is nooit toegestaan om een weg/weggedeelte dat voorzien is van een barricade te berijden.

De barricaden dienen in nummervolgorde ontweken te worden, waarbij zowel voor als na de barricade het ontweken deel zo kort mogelijk dient te zijn. U dient derhalve op de laatste samenkomst van kaartwegen voor de barricade de ingetekende lijn te verlaten en u dient de ingetekende lijn op de eerste samenkomst van kaartwegen na de barricade weer in voorwaartse richting te gaan berijden.

Alle wegen en weggedeeltes mogen slechts in één richting in de route opgenomen worden.

Samenkomsten van wegen mogen meerdere malen in de route worden opgenomen.

Het kruisen en/of raken van de ingetekende lijn is toegestaan.

Met inachtneming van het bovenstaande dient de omweg zo kort mogelijk te zijn.

Succes!
Tip: gebruik Google Maps. Coordinaat Kirkenes is 69.729187 30.045824

Klassementsproef-Kirkenes

Noorderlicht-2Noorderlicht-1Route-4a

Route-4

1. Arieta:
    8 januari 2019
    Ik waag me niet aan de route, maar wat hebben jullie weer een fantastisch avontuur! Het Noorderlicht......ik heb het ook eens live mogen meemaken......echt bizar mooi!
    Superveel succes nog maar bovenal ook zeker veel GENIETEN!
  2. Ankie:
    8 januari 2019
    Ja, nu hebben jullie mij stikjaloers gemaakt, het noorderlicht in volle glorie, ik hoop zo dat ook eens te zien.
    Op de foto's lijkt het al prachtig, laat staan in het echt.
    Veel succes nog en op naar het volgend reisverslag, leuk!!
  3. Hanneke:
    9 januari 2019
    Yeah, right make me jealous (again). Aurora Borealis is number 1 on my BL. Hope to get there some day. Prachtige foto's, maar die halen 't natuurlijk niet bij de werkelijke ervaring met eigen ogen. Eindpunt in zicht ... Stay curious, always!