De earste klap is de helte de slach!*

5 januari 2019 - Inari, Finland

We hebben het gisteravond niet te laat gemaakt. Nog even met een paar andere deelnemers gepraat, o.a. met Egbert en Hendrik van team Fryslân – Make a Wish. Daar hadden we tijdens de vorige edities ook regelmatig contact mee. Zij hebben ons op de Experienceday met één punt afgetroefd waardoor zij op pole-position mochten starten. Ook zij hebben de klassementsproeven niet helemaal foutloos gereden. Van de wedstrijdleiding krijgen we te horen dat in de loop van de dag de resultaten van gisteren bekend worden gemaakt. Het blijft dus nog even spannend. Maar we krijgen al wel de tijden door die we hadden moeten rijden. Dat ziet er voor ons niet slecht uit. Gemiddeld 6 strafpunten per etappe (1 minuut te snel is 2 strafpunten en 1 minuut te langzaam is 1 strafpunt). Dat kan strakker maar voor een eerste dag is dit een prima score.

Vandaag zouden we beginnen met een klassementsproef maar die wordt helaas afgelast. Zo’n klassementsproef wordt meestal op binnenwegen uitgevoerd. Maar in verband met de sneeuwval vond de wedstrijdleiding het niet verantwoordt. Je wilt niet de dag beginnen met tientallen auto’s vast in de sneeuw.

Wij mogen om 08:13 uur vertrekken en hoeven dus niet heel vroeg op te staan. Het vriest 17 graden. Daardoor is het een stuk minder glad dan gisteren. De omgeving is prachtig met de besneeuwde bossen en zonsopgang. En we komen ook de eerste rendieren tegen. Het rijden gaat prima en de stemming zit er goed in. En die wordt nog beter als de resultaten bekend worden gemaakt. We staan op de eerste plek! Met vlak achter ons team Fryslân. Onze Backoffice heeft ons uitstekend geholpen door alle quizvragen foutloos te beantwoorden. Wij hebben vooral het verschil gemaakt in de klassementsproeven. Daar hebben we van alle teams de minste strafpunten op gescoord. Voor elke letter die je mist of in de verkeerde volgorde noteert krijg je 3 strafpunten.  Wij hebben maar 9 letters gemist. De ScanCoveryTrial met zo’n resultaat beginnen geeft een fantastisch gevoel!

We merken via Facebook en Whatsapp dat er volop wordt meegeleefd. En we krijgen leuke reacties en donaties voor het Mission Possible Babybox project! En dat waarderen we zeer!

Gisteren hebben we zo’n 2.000 km afgelegd. Dat is vandaag niet het geval. We zijn heel Zweden al door en zijn inmiddels in het noorden van Finland boven de poolcirkel aangekomen. Vandaag was de route onderverdeeld in 14 etappes met totaal bijna 700 km. Voor de registratie van de tijden en het berekenen van de ideale tijden hebben we een tabel in Excel ontwikkeld. Per etappe houden we de tijden van Google Maps en TomTom bij en automatisch worden rijtijden volgens verschillende formules uitgerekend. Op basis van de resultaten van gisteren hebben we iets meer beeld van de formule die door de wedstrijdleiding wordt gebruikt. En we hopen dat we vandaag scherpere tijden hebben neer gezet dan gisteren. Altijd spannend als je de juiste tijden van de wedstrijdleiding terugkrijgt. Maar de dagprijs van dag 1 pakken ze ons niet meer af! Vanavond eerst maar even een biertje doen met team Fryslân…

* De titel is vertaald met google-translate en het betekent: De eerste klap is een daalder waard!

PS Bekijk ook even de video's

Rendier-2Rendier-1Uitslag-Route-1Route-2

1. Ankie:
    Wauw, 1e plaats!! Doorgaan zo😀😀
  2. Frans en Conny Rondel:
    5 januari 2019
    Wat een reis zeg. Hier is het op het ogenblik een natte kou en niet te vergelijken met e sneeuw die bij jullie en elders in Europa.
    Geweldig zeg dat jullie een modus hebben gevonden om de resultaten beter in beeld te brengen via een tabel in Excel. Succes en we houden jullie in de gaten.
  3. Marjon Sanderse-Joosse:
    Succes 💪
  4. Henk en Annie Dokter:
    5 januari 2019
    Heel goed jongens, houden zo!! En veel plezier verder.
  5. Hanneke:
    6 januari 2019
    Wat ‘n heerlijk gevoel is dat hè, zo’n eerste plaats op de eerste dag. Houd vol en dat moet te doen zijn, mede dankzij foutloze antwoorden van de Back-Office. Keep up the good spirit, and the rewards will be great 👍 and fun at the same time 🤗