Wie start er op pole position?!

25 november 2017 - Uithuizen, Nederland

Nog 39 dagen en dan begint voor ons de ScanCoveryTrial 2018! Een tocht van zo’n 7.000 km in 10 dagen tijd kris kras door Scandinavië, hartje winter, naar Finnmark (en terug). Dat is de meest noordelijke provincie van Noorwegen en grenst aan Rusland.

Onze deelname staat in het teken van het babybox project van Mission Possible. Het babybox project van Mission Possible is een geweldige manier om moeder en kind exact die hulp te geven die ze nodig hebben. De Baby box dozen worden uitgedeeld in Bulgarije en Rusland. In Rusland zijn de ontvangers vooral jonge moeders die zijn opgegroeid in een weeshuis of in een gebroken gezin. Zij hebben nauwelijks voorlichting gehad. In Bulgarije gaat het vooral om Roma-vrouwen die vaak al op erg jonge leeftijd voor de eerste keer moeder zijn geworden.

De organisatie van de ScanCoveryTrial heeft o.a. Mission Possible als goed doel uitgekozen en wij hebben een gratis inschrijving gekregen. Naast ons team doen er nog 2 teams voor Mission Possbile mee aan de ScanCoveryTrial 2018:

ScanCT-Goed-DoelMission Possible I, Team-45Mission Possible II Team-36Mission Possible III, Team-97

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Zaterdag 25 november had de organisatie voor alle deelnemende teams; maar liefst 98, een Experience Day georganiseerd. Wij waren deze dag te gast bij het AvioDrome in Lelystad.

Mission Possible ScanCoveryTrial 2018 ExperienceDay

De ochtend stond in het teken van informatievoorziening. Hoe bereid je je voor op een tocht van ruim 7.000 km waarvan het grootste gedeelte onder zware winterse omstandigheden? We kregen tips over winterbanden, wat doen te doen bij aanrijdingen met rendier (in Lapland in grote getale aanwezig) of eland. Voeding en beweging. En we werden gewaarschuwd voor de boetes voor snelheids-overtredingen.

Daarna was er een uitgebreide uitleg over het wedstrijdsysteem. Per dag heb je een aantal etappes die d.m.v. coördinaten worden doorgegeven. Via twee navigatiesystemen moet de rijtijd worden berekend. Het gaat erom dat je de etappe zo nauwkeurig mogelijk rijdt d.w.z volgens een tijd die door de organisatie van te voren is bepaald. Elke minuut te langzaam levert 1 strafpunt op en elke minuut te snel 2 strafpunten.

Daarnaast zijn er verschillende klassementsproeven zoals Pijlen Kortste Route, Grensbenadering, Ingetekende lijn en Bol – Pijl (zie onderaan een uitleg van deze klassementsproeven). Hierbij is het zaak dat je een route op een bepaalde manier aflegt en daarbij in de juiste volgorde letters noteert die langs de route zijn aangebracht.

’s Middags werd de groep opgedeeld. Er waren twee activiteiten: een leuke, erg informatieve excursie door het AvioDrome. En het rijden van een aantal klassementsproeven.

Ons team Martin en Bert met nummer 45 en Vincent en Mark, team 97 mochten beginnen met de klassementsproeven. Team 36, Henk en Aaltje hadden eerst de excursie.

SpinDSC07173-sDe rode baronJuncker

De ervaring opgedaan in eerdere edities van de ScanCoveryTrial, dit wordt Martin’s 7e en mijn derde editie, heeft ons geleerd dat we het sterkst voor de dag komen als Martin navigeert en ik rij. Martin is dan verantwoordelijk voor de route en ik voor de bordjes langs de kant van de weg.

StartVolgordeNa een goed verzorgd stampot buffet werd aan het eind van de middag de uitslag bekend gemaakt:

Tja, er kan er maar één op de eerste plaats eindigen!

Dit klassement bepaalt ook direct de startvolgorde op 5 januari. We starten dus op pole position!

Nog 39 dagen! Wij zijn er zo goed als klaar voor. De winterbanden worden binnenkort gemonteerd. De deurrubbers worden ingevet en de motor wordt gevuld met antivries die -30°C kan verdragen. Er wordt nog een Geotrack systeem in de auto geïnstalleerd. Hiermee zijn we tijdens de ScanCoveryTrial live te volgen via de website scanct.nl. In onze auto komt ook een dashboardcamera. We proberen regelmatig een filmpje op onze reisblog te plaatsen van de mooie gedeeltes van onze route. En we hebben een Facebook pagina. Blijf ons volgen!

Finnmark, here we come!

KLASSEMENTSPROEF 1.2
SOORT PROEF: INGETEKENDE LIJN MET BARRICADES
TIJDSDUUR: 01:00
GEM. SNELHEID: 33,5 KM/U
REGLEMENT
• De organisatie heeft op de kaart een weggedeelte ingetekend, u dient deze lijn zo nauwkeurig mogelijk te berijden.
• Onder de ingetekende lijn wordt geacht een weg/weggedeelte te liggen. Genummerde dwars-streepjes zijn barricades.
• Het is nimmer toegestaan om een weg/weggedeelte dat voorzien is van een barricade, te berijden.
• De barricaden dienen (in nummervolgorde) ontweken te worden, waarbij zowel voor als na de barricade het overgeslagen deel van de ingetekende lijn zo kort mogelijk dient te zijn. U dient derhalve op de laatste samenkomst van kaartwegen voor de barricade de ingetekende lijn te verlaten en u dient de ingetekende lijn op de eerste samenkomst van kaartwegen na de barricade weer in voorwaartse richting te gaan berijden.
• Alle wegen of weggedeeltes mogen slechts in één richting in de route opgenomen worden.
• Samenkomsten van wegen mogen meerdere malen in de omweg worden opgenomen.
• Het kruisen en/of raken van de ingetekende lijn is toegestaan.
• Met inachtneming van het bovenstaande dient de omweg zo kort mogelijk te zijn.

Klas-1.2Klas-1.2-1

KLASSEMENTSPROEF 1.3
SOORT PROEF: PIJLEN KORTSTE ROUTE
TIJDSDUUR: 0:35
GEM. SNELHEID: 60 KM/U
REGLEMENT
• Een pijl dient van de voet tot de punt van de pijl zo nauwkeurig mogelijk bereden te worden.
• Van de start naar het eerste pijl, en van pijl tot pijl dient steeds de kortste route geconstrueerd en bereden te worden.
• Wegen en samenkomsten van wegen mogen slechts in één richting bereden worden.
• Pijlen of gedeelten van pijlen mogen ook worden bereden als ze nog niet aan de beurt zijn of als ze reeds aan de beurt zijn geweest, maar alleen in voorwaartse richting.
• Kruisen en raken van pijlen is toegestaan.
• Kaarttekens blokkeren de route niet, symbolen aangebracht door de organisatie wel.
• Na pijl 6 rijdt u door naar het Aviodrome alwaar u uw scorekaart inlevert bij de finish-Marshal..

Klas-1.3

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ankie:
    1 december 2017
    Ha, super gedaan Martin en Bert, zo zie je maar weer, jullie hebben ervaring!
    Henk en Aaltje en Vincent en Mark, heel veel plezier bij de voorbereiding en succes straks!
    Probeer Martin en Bert te verslaan😀😀.

Groetjes,
    Ankie.