Au!

11 januari 2018 - Lycksele, Zweden

Nee, niks ergs gebeurt; deze titel wordt straks wel duidelijk. Vanmorgen om rond half acht gestart. Zoals verwacht zakken we af naar het zuiden via Zweden. Weer mooie routes door bossen met veel sneeuw. En gelukkig niet zo glad als gisteren.

Voor de Mission Possible teams is het is weer één voor allen en allen voor één. We helpen elkaar met het berekenen van de ideale tijden. En dat gaat prima. Voor de eerste etappes scoren we nul strafpunten en ook de andere teams doen het prima.

Halverwege de 2e etappe worden wij gebeld door de organisatie. Er wordt tijd ingeruimd voor een kort interview met RTL 7. Zij maken een programma over ScanCoveryTrial wat in oktober zal worden uitgezonden. Mooie PR voor Mission Possible! Henk en Aaltje (Mission Possible II,team 36) rijden langs en komen zo ook in beeld.

Het vriest ruim 20 C en het landschap in het noorden van Zweden is schitterend. Weer zien we rendieren. De resultaten zijn uitstekend en in de dagtour staan we op de eerste plaats en team Mission Possible op 2. De navigatie van de Volvo laat ons wel regelmatig in de steek. Van de routes die we vinden met TomTom en Google maps heeft Volvo (komt toch uit Zweden?) nog nooit van gehoord.

Met tanken is het ook uitkijken. Er rijdt een team achter ons dat het einde van deze etappe zonder tanken niet gaat halen. Het is hetzelfde team wat vorig jaar speciaal voor ons is terug gereden toen wij vast kwamen te zitten op een bospad (bleek achteraf een pad te zijn voor sneeuwscooters). Zelf hebben wij nog net genoeg brandstof om het einde van de etappe te halen. En anders kunnen we terecht bij team Mission Possible III (97), die voor ons rijdt en een extra jerrycan bij zich heeft. Zij kunnen dat ergens in de berm voor ons achterlaten. Maar wij gaan op zoek naar een pompstation. Vanuit onze backoffice krijgen we een locatie door. Maar daar aangekomen is het pompstation niet meer in werking. Een voorbijganger stuurt ons naar een ander dorp. Volgens de Volvo-navigatie op de route. Iedereen blij totdat we er achter komen dat we helemaal van de route zijn. En wel zover dat het ons het maximale aantal strafpunten gaat opleveren. Weg dagprijs. Ik ga geen namen noemen maar de navigator heeft het even helemaal gehad. Navigeren is er niet meer bij en zonder overleg wordt de navigator chauffeur en de chauffeur wordt navigator.

Maar we gaan vrolijk verder en al gauw rijden we weer etappes zonder strafpunten. Ook de concurrentie laat hier en daar punten liggen. Bovendien staat nu team Mission Possible II (36) bovenaan. En met z’n allen doen we ons best omdat zo te houden.

De Volvo navigatie blijft ons tegenwerken maar dat maakt het navigeren er eigenlijk alleen maar leuker op. We vinden alternatieve route’s waarmee we de ideale tijden goed kunnen rijden. We hebben volgens ons de juiste formule gevonden want we blijven goed scoren. En weer worden er geen namen genoemd maar nu gaat de nieuwe navigator gruwelijk de fout in. Die richt zich op een verkeerde eindtijd en denkt dat er ruim tijd is om te tanken. En daar wordt volop gebruik van gemaakt…. Weer bijna het maximale aantal strafpunten voor te laat aankomen. Erg pijnlijk om zo voor de tweede keer door eigen schuld zoveel punten te verliezen.

Maar de stemming lijdt er in ieder geval niet onder. En die wordt alleen maar beter als we horen dat team Mission Possible II (36) waarschijnlijk de dagprijs heeft gewonnen! Is de (eerste….) beker binnen? Dat horen jullie morgen! Toch is er nog een tegenvaller. De auto van team Mission Possible II heeft het begeven. En ze kunnen niet verder rijden. Hoe dat verder gaat horen jullie morgen ook.

DSC07248-aDSC07252-a

Kaart-5

1. Ankie:
    11 januari 2018
    Mooi om te lezen dat, ondanks enkele foutjes, de stemming erin blijft😀.
    Veel plezier en succes verder!
  2. Roeliwijngaard:
    12 januari 2018
    AU ! wat een spannend verslag. En ook nog een cliffhanger ... leuk. Succes weer en keep smiling
  3. Henk en Annie Dokter:
    12 januari 2018
    Spannend, maar leuk om te horen dat Mission Possible samen optrekt! Succes en benieuwd naar morgen!
  4. Freerk Kampen:
    12 januari 2018
    Jammer dat Henk en Aaltje de pechvover zijn vandaag maar verder succes met de reis kop der veur hoor