Ons winters avontuur is begonnen!

6 januari 2018 - Sollentuna, Zweden

De eerste dag zit er op en wat één! Vrijdagmorgen om 11:00 uur gestart en aan een stuk door tot zaterdag 14:00 uur in de auto gezeten. Alleen gestopt voor tanken en toilet. Nu zitten we op de boot van Stockholm naar Helsinki bij te komen. Maar het is allemaal prima verlopen en we hebben on uitstekend vermaakt!

Vrijdagmorgen was het eerst verzamelen in Lelystad bij het Avidome. Daar kregen we de laatste instructies en werden er wat opnamen gemaakt voor het RTL 7 programma. Wordt uitgezonden in oktober. Vanuit Lelystad vertrokken de teams één voor één en om de minuut richting Heereveen. In Heereveen zit het bedrijf GeoTrack. Dat regelt de GPS techniek zodat elk team kan worden gevolgd. We werden daar opgewacht met gebak. Het kastje werd geplaatst en de ScanCoveryTrial kon beginnen.

We hadden een zogenaamde vliegende start. Dat betekent dat je vooraf een coӧrdinaat krijgt waar je naar toe moet rijden. Zodra je door dat coӧrdinaat heen rijdt wordt dat geregistreerd door het GPS-kastje in je auto. En daarmee start de tijd van je eerste etappe.

De kunst is om een etappe in exact dezelfde tijd af te leggen zoals die is bepaald door de organisatie. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van 2 navigatiesystemen. Voor elke minuut die je te snel rijdt krijg je 2 strafpunten; voor elke minuut te langzaam 1 strafpunt.

Wij werden via de A7 naar Groningen geleidt en via Nieuwe Schans gingen we de grens over. De zussen Bolhuis, dochters van Henk en Aaltje, team Mission Possible II nr. 36 stonden daar langs de kant van de weg ons uit te zwaaien.

De eerste etappes gaan ons goed af. Niet teveel strafpunten maar steeds een even aantal. Daardoor weten we niet of we nu te langzaam of te snel rijden.  En dan krijgen we opeens twee keer achter elkaar een groot aantal strafpunten waardoor we direct een aantal plaatsen zakken in het klassement.

We hanteren duidelijk niet de juiste formule. Gelukkig hebben we een backoffice opgezet die ons met raad en daad bij staat. En hoe meer etappes we afleggen des te beter de resultaten worden.

Tussendoor doen we ook navigatieproeven. Dat houdt in m.b.v. een kaart een bepaalde route afleggen. Langs de route zijn bordjes met letters geplaatst die je in de juiste volgorde moet noteren. En dat vinden we leuk. De eerste navigatieproef is in de regio Lubeck. Het is inmiddels al behoorlijk donker. We worden over bosweggetjes gestuurd. En een paar keer springt er wild, reeën en vossen, voor de auto.

Ook de navigatieproeven moeten binnen een bepaalde tijd worden afgelegd. Eén navigatieproef moeten we wegens tijdgebrek afbreken. Maar voor ons gevoel scoren we aardig. De resultaten van alle teams worden steeds bijgewerkt en zijn te zien op een app. En wij zien dat we in de top drie meedraaien!

Af en toe hebben we contact met de andere teams; Henk en Aaltje, team 36 en Mark en Vincent, team 97. Zij doen voor de eerste keer mee. Zij hebben het prima naar hun zin.

Zaterdagmorgen zijn we in het zuiden van Zweden aangekomen. De organisatie heeft daar hele mooie etappes uitgelegd door de bossen. Daar komen we ook de eerste sneeuw tegen. En het is een behoorlijke uitdaging om op die besneeuwde boswegen de juiste tijden neer te zetten. Die uitdaging zal de komende dagen alleen nog maar groter worden!

1. Henk en Annie Dokter:
    7 januari 2018
    Dat ziet er allemaal vrolijk uit! Houden zo!
  2. Ankie:
    Goed bezig, teams!!
    Succes verder en ik zie uit naar het volgend verslag.

Groetjes.
  3. Elena:
    7 januari 2018
    Leuk om te lezen, veel succes!!!