Koud!

8 januari 2016 - Kittilä, Finland

Koud!

Het sneeuwscooteren was een leuke ervaring. Een uur van te voren moesten we ons melden bij Lapland Safari. Daar kregen we speciale kleding, een pak, handschoenen, extra sokken, schoenen, een bivakmuts en helm. Geen overbodige luxe want het was -35C. Onder leiding van een paar gidsen hebben we ruim een uur een tocht gemaakt door het bos en over een meer. We kregen zo een goede indruk van het wintersportgebied van Levi. Voor we het wisten was het al weer voorbij, voor ons had het gerust nog wat langer mogen duren. Aansluitend hebben we de auto maar even wat warm gereden, want de binnentemperatuur was in de nacht gedaald tot -26 graden. Alle dranken en fruit aan boord waren diep bevroren. Eigenlijk reden we gewoon rond in een vrieskist! Maar goed, wij reden dan tenminste nog! Wij schatten in dat zeker 15 teams ernstige problemen hadden om hun voertuigen weer aan de praat te krijgen of storingsmeldingen te verhelpen. Nog eens zo’n aantal stond uit voorzorg de auto “in te pakken”. Verder hebben we deze middag rustig aan gedaan; met name Bert is intensief bezig geweest onze facebookpagina en ons reisblog verder bij te werken. We merken dat dit gewaardeerd wordt en dat stimuleert ons om er dagelijks aandacht aan te besteden.

Na de briefing konden we opnieuw genieten van een heerlijke warme maaltijd en hebben we nog even wat nagepraat met de organisatie en enkele andere teams. Redelijk op tijd naar bed, want de 24 uur-plus route komt eraan!

Na een goede nachtrust pakken we onze spullen, ontbijten op ons gemak en maken ons klaar voor vertrek (09:46u). We hebben er zin in en willen er vandaag opnieuw alles aan doen ons zelf te verbeteren in het klassement! We zijn niet helemaal tevreden met onze 16e plaats. Op meerdere momenten, realiseren we ons achteraf, hebben we wat scherpte gemist. Zo was ons data-abonnement een keer op, reden we te snel ons coördinaat binnen, een heel enkele keer ook te hard door een bebouwde kom, verloren we tijd bij het tanken of mislukte een klassementsproef volledig. Maar dat alles weten we dan voor een volgende keer, “al doende leert men”. Maar goed, deze zaken willen we heel nadrukkelijk op de laatste dag vermijden. We willen “scherp” rijden.

De 2 vragen die ons nu nog bezig houden zijn: terug via Finland of Zweden en waar slapen we zaterdagavond??? We zetten de laatste vraag snel uit bij onze Facebook-volgers, maar daar worden we ook nog niet veel wijzer van. We gaan eerst maar eens gaan rijden.

De eerste etappe laat nog het nodige “open” ten aanzien van onze eerste vraag, maar na etappe 2 en 3 wordt ons duidelijk dat we Finland gaan verlaten en terug reizen via Zweden. We komen weer door prachtige natuur, besneeuwd en diep bevroren. De temperatuur in Zweden is met -30 graden Celsius niet heel veel warmer dan in Finland. De wegen worden langzaam wel steeds gladder en dat betekent goed afstand houden; bij een acute noodstop voor een aantal rendieren merken we zelf ook dat de remweg een stuk langer is dan normaal, en dat de extra marge geen overbodige luxe is…

Tijdens de 6e etappe krijgen we de uitslagen van de eerste 5 etappes binnen. In het totaal “maar” 12 strafpunten!! Dat is voor ons doen bijzonder goed en we hopen dat dit de opmaat is naar een verbetering van onze positie.

We rijden inmiddels langs de Botnische Golf een etappe die ons naar een paar honderd kilometer voor Stockholm brengt. Waarschijnlijk bereiken we dat punt rond half twaalf.

Landschap in LaplandLandschap in LaplandSneeuwScootertocht

1. Jolanda:
    9 januari 2016
    Wat ziet het er daar prachtig uit zeg! En koud. Brrrr....Maar heel veel plezier vandaag. En heel veel zegen toegewenst op de gladde wegen. Veilige aankomst
  2. Henk en Annie Dokter:
    9 januari 2016
    Blij dat alles tot nu toe heel goed gegaan is! Is Martin al Pink Floyd fan?
    Prachtige natuur, maar niet om te wonen!
    De volgende keer zorgen we voor 2 x 10 eitjes!