Naar de Noordkaap!

6 januari 2016 - Levi Frisbeegolfrata, Finland

Noordkaap

Vandaag de Noordkaap bezocht!  Vanuit Hammerfest was dat nog zo’n 200 km en ongeveer drie uur rijden. In de winter is de Noordkaap niet op eigen gelegenheid te bereiken en daarom werden we verdeeld over drie konvooien. Vanwege onze late aankomst gisteren zaten wij in konvooi 3 en dat hield in om 7 uur ontbijten en om 8 uur vertrekken. Iets meer slaap dus en een ander voordeel was dat het veel lichter was tijdens de tocht er naar toe. En die tocht is erg mooi. Met de dashcam hebben we wat filmpjes gemaakt. Op sommige plekken was het zicht slecht en de weg glad met veel bochten. Maar zonder problemen kwamen we met z’n allen aan. Op de Noordkaap zelf hadden we goed zicht en het was er verschrikkelijk koud. Bij het beeld van moeder en kind hebben we een kort filmpje gemaakt. Elk jaar wordt hier de Çhildren of the World Prize’ uitgereikt aan een organisatie of project die tot doel heeft de leefomstandigheden van kinderen te verbeteren. Dit sluit dan weer goed aan bij de uitgangspunten van Mission Possible. Uiteraard hebben we ook de “verplichte” foto onder de wereldbol (markering van het noordelijkste punt van het Europese vasteland) gemaakt.  Daarna wat rond gelopen in het informatiecentrum, souvenirshop en de panoramafilm bekeken. Om kwart voor twee gingen we weer in konvooi terug. Daarmee werd een start gemaakt met de onvermijdelijke terugreis.

De eerste twee coördinaten brachten ons vervolgens zuidoostelijk naar de grens Noorwegen – Finland. Daar startte een “bonus-etappe! Dat betekent een uitdagende route over smalle besneeuwde wegen waardoor van de doorgaande wegen kan worden afgeweken. En uitdagend was ie! Na een van het weggetje afgegleden collega te zijn gepasseerd (die al hulp kreeg van andere teams), hebben we in nauwe samenwerking (Martin rijden, Bert navigeren) even het uiterste van ons zelf gevraagd om zodoende de krappe (berekende) tijd van deze etappe te kunnen halen. Even waanden we ons professionele rallyrijders, geweldig! Aan het einde van het traject kregen we ons laatste coördinaat voor nog eens 235 km, goed voor nog ruim 3 uur en 20 minuten sturen. En dat terwijl het al kwart over 8 was…. Na een lunch van pepernoten, dan maar aan de Pringles als avondeten. Het mag de pret niet drukken, het was weer een prachtige dag.

We overnachten in Hotel Levi Panorama bij het Levi Fell wintersport gebied. Morgen sneeuwscooteren! Bij een lokale temperatuur van -38 graden Celsius lekker even 3 uurtjes buiten! Daarover morgen meer J

PS: Vanwege onze late aankomst morgen enkele fotos en filmpjes

1. Anne en Wilma:
    7 januari 2016
    Wat een toffe reis/belevenis en mooie foto's/filmpjes.
    Een goede reis terug.
    Succes!!!
  2. Hanneke:
    9 januari 2016
    Bevroren pepernoten én pringles, wie wil dat niet als avondeten? Ik kan me ergere dingen voorstellen ... :-)