Hammerfest

5 januari 2016 - Hammerfest, Noorwegen

Even een kort bericht; later hopen we het aan te vullen. We hebben een lange maar hele mooie dag achter de rug. Vanaf half acht ’s ochtends tot ’s avonds kwart over negen gereden. Onderweg een schitterend landschap gezien en rendieren maar ook getuige geweest van een slippartij die maar net goed is afgelopen. We hebben meegeholpen met het regelen van het verkeer en kwamen daardoor laat aan op onze bestemming: Hammerfest.

Het gerucht ging rond dat vandaag een rustdag zou zijn maar dat bleek niet zo te zijn. Om zeven uur startten de eerste teams. Net als gisteren begon de tocht met een klassementsproef; Bolletje Pijl. Dat houdt in dat aan de hand van getekende situaties en afstandsaanduiding een route moet worden gereden van de bol naar de punt van de pijl. Langs de juiste route staan bordjes met letters die in de juiste volgorde moesten worden genoteerd. En dat ging prima. De uitslag is nog niet bekend maar we denken dat we de meeste zo niet alle letters hebben gevonden. Daarna een aantal etappes die op tijd moesten worden afgelegd. En dat blijkt steeds weer een lastige klus te zijn. Je eigen berekende tijd rijden is goed te doen maar dan is het maar afwachten of die tijd overeen komt met die van de organisatie. En dat is lang niet altijd het geval. Maar dat mag de pret niet drukken. We rijden door schitterende landschappen en zien rendieren die je goed in de gaten moet houden. Auto’s of geen auto’s ze steken zo de weg over of blijven gewoon staan. We hebben er een paar met de dashcam kunnen filmen.  Wat we ook hebben kunnen filmen is een slippartij van een auto die vlak voor ons reed. Spectaculair gezicht maar dat heel anders kunnen aflopen. De wegen zijn hier en daar spekglad en je moet je aandacht er goed bij houden. Deze rijder raakte de sneeuwrand rechts en werd gelanceerd naar de linkerkant van de weg. Gelukkig bleef hij hangen op een betonnen rand en stortte niet meters lager naar beneden. Chauffeur en navigator enorm geschrokken. Samen met een paar andere teams hebben we geholpen. Het lukte ons zelf niet om de auto weer vlot te trekken maar m.b.v. een passerende vrachtwagen lukte het uiteindelijk toch. De auto was niet beschadigd en iedereen kon verder. We hebben onze etappe afgemaakt en nog een klassementsproef gedaan; het volgen van een ingetekende lijn op een kaart. En weer de letters langs de route noteren. Dat ging goed maar we hadden er wel veel tijd voor nodig. Vandaag zijn we zowel in Noorwegen als in Zweden als in Finland geweest en nu zijn we in Hammerfest. Morgen weer vroeg opstaan en dan vertrekken we naar de Noordkaap. Dat is vanaf hier nog zo’n drie uur rijden.

1. Ankie:
    6 januari 2016
    Dus een beetje "Nederlandse" taferelen daar in Noorwegen?
    Spekgladde wegen?
    Met dit verschil dat Noord-Nederland plat ligt en in Noorwegen het leven gewoon doorgaat.
    Hou idd de aandacht er maar goed, zodat je geen ongelukken krijgt.
    Nog heel veel plezier!!

Gr.
    Ankie.
  2. Henk en Annie Dokter:
    6 januari 2016
    Nog veel plezier en wees voorzichtig met het keerpunt in zicht! We wachten op jullie volgend verslag!
  3. Gert:
    6 januari 2016
    Gave en spannende verhalen Bert! Succes met het laatste stuk naar het noorden en geniet van al het moois dat jullie mogen zien!
    Groetjes, Gert
  4. Jolanda:
    6 januari 2016
    Wauw...wat een spannende dag zeg. Veel gebeurd. Heel veel plezier en zegen toegewenst. En een veilige reis.
  5. Hanneke:
    9 januari 2016
    Da's nog 's wat anders dan klanten voorzien van een beleggingsadvies, nietwaar? Wat een schitterende ervaringen om te lezen, laat staan als je je in 't tafereeltje zélf bevindt. Wish I was (t)here ...
    Nog veel prachtige momenten op een bijna laatste dag, als ik (met achterstand) alle verhaaltjes, video's en foto's lees en bekijk ... In één woord: schitterend.