De Lofoten?

8 januari 2017 - Mo i Rana, Noorwegen

“Of ik goed geslapen heb” vraagt Sandor Janson, de RTL-verslaggever die mee is om verslag te doen van de ScanCoveryTrial, als ik met mijn slaperig hoofd net in de auto zit. “Kort maar krachtig” antwoord ik. Maar het was vooral kort. Om 06:42 moeten we alweer starten. En om zes uur op staan na zo’n intensieve dag als gisteren is erg vroeg. Maar eigenlijk voor ons ook te laat. We moeten ons haasten om alles op tijd in de auto geinstalleerd te hebben. Laptop met ons Excel overzicht waar we onze etappes en tijden in bij houden, de Ipad en de mobiele telefoons met de navigatiesystemen. Een interview komt dan ook ietwat ongelegen. Gisteren heb ik de hele dag gereden, Martin was niet fit. Maar nu is het zijn beurt. Tenminste dat was de bedoeling. Als Martin komt aanlopen roept hij tegen mij dat ik weer moet gaan rijden. We hebben de afspraak dat als we een klassementsproef moeten rijden Martin navigeert en ik stuur. Dat is onze sterkste opstelling. Martin is goed in navigeren en ik ben scherp op de bordjes met letters langs de kant van de route. We beginnen nu met een Bolletje-Pijl proef. Snel plaats verwisselen en we willen er vandoor. Het ziet er allemaal blijkbaar wat chaotisch uit want de RTL-verslaggever komt teruggelopen en wil wel even weten waar om we van plaats verwisselen. Never change a winning team! Gisteravond hebben we de bevestiging door gekregen dat we na dag 1 als eerste staan genoteerd in het klassement. Fantastisch natuurlijk maar er zijn nog heel wat dagen te gaan. De Bol-Pijl route gaat prima. Volgens ons hebben we alle letters in de juiste volgorde genoteerd. Ook de daarop volgende proef gaat volgens ons niet verkeerd. De andere proeven, regelmatigheidsproeven, niet. Hierbij is het zaak dat je een afstand tussen twee coӧrdinaten met een bepaalde gemiddelde snelheid moet afleggen en dan zo nauwkeurig mogelijk een tijd noteert. Deze tijd moet op de seconde overeenkomen met de tijd door de wedstrijdleiding bepaald. Elke seconde afwijking is 1 strafpunt. Meestal levert deze klassementsproef de maximale 15 strafpunten op. Dat geldt overigens voor de meeste teams. Een beetje jammer is dat er geen bordjes met letters langs de kant van de weg staan. Of we hebben ze allemaal gemist….

De routes waren weer erg mooi. Smalle weggetjes door het bos met een hoop sneeuw. Verscheidene auto’s komen vast te zitten. Op de terugweg kunnen wij nog een team helpen die in de sneeuw was vast geraakt. Onderweg wordt het weer wel slechter. Sneeuwjacht, soms zie je bijna geen hand voor de ogen. Lastig als je een goed tijd wilt neer zetten! In Noorwegen schijnt het helemaal slecht te zijn. Vrachtwagens van de weg, wegen afgesloten. De wedstrijdleiding besluit om de wedstrijd stil te leggen en het reisschema aan te passen. Weer geen rijden voor Martin en ook geen overnachting op de Lofoten. Voor vanavond wordt er in allerijl een ander hotel geregeld. We zitten nu in een hotel in Mo-i-Rana, ergens in Noorwegen vlakbij de Zweedse grens. Waarschijnlijk gaan we morgen vroeg op staan en dan alsnog richting de Lofoten en krijgt Martin een nieuwe kans!

Foto’s

8 Reacties

  1. Henk:
    8 januari 2017
    Succes verder
  2. Ankie:
    8 januari 2017
    Klinkt goed. Hou vol en probeer in het linker rijtje te blijven!
  3. Ankie:
    8 januari 2017
    Pfff, heftig allemaal. Volhouden zo!!
    Groetjes.
  4. Barbara:
    8 januari 2017
    Vol bewondering! Ga door!
    Kracht, wijsheid en beetje meer rust ;-)
  5. Anita:
    8 januari 2017
    Ik sluit me aan bij Ank....volhouden! Succes!!
  6. Gert:
    9 januari 2017
    Goed bezig jullie! Geniet ervan en scherp blijven hé!
  7. Ada:
    9 januari 2017
    Succes! Respect!
    En voor Martin, hopen dat je snel wat opknapt.
  8. Henk en Annie Dokter:
    9 januari 2017
    Gedwongen rust! Goed voor jullie!