Paralithodes camtschaticus

7 januari 2019 - Kirkenes, Noorwegen

Vanwege de gladheid was het gisteren voor ons niet mogelijk om de geplande tijden te rijden. Dus we zaten gisteravond in spanning te wachten op de bekendmaking van de resultaten. Helemaal om dat we een sms-je ontvingen dat we vanwege een snelheidsovertreding strafpunten hadden gekregen. In een uiterste poging om in de laatste etappe een acceptabele tijd neer te zetten zijn we met een te hoge snelheid (82 waar je 50 mocht….Dat krijg je als de navigator zich met het rijden gaat bemoeien) het coördinaat gepasseerd. Maar liefst 22 strafpunten! Daar zijn we even goed ziek van! Zonder deze strafpunten hadden we op deze route de tweede plek behaald. Nu zijn we als negende geëindigd.

Maar in het algemeen klassement staan we nog op de eerste plek! De directe concurrentie is wel wat ingelopen. Het verschil is nu 28 punten en dat was 39. Goed nieuws is ook dat de door ons berekende tijden erg dicht bij de tijden liggen berekend door de wedstrijdleiding. Dat geeft vertrouwen voor de volgende etappes.

Vandaag hebben we een fantastische excursie gehad. Een scootertocht met king-crab safari. Uiteraard hebben we aan het eind van deze excursie heerlijk gesmuld van deze lekkernij. En dat allemaal in een schitterende setting. Zie de foto’s!

Morgen rijden we naar de Noordkaap. Dat is hier nog ruim 500 km vandaan (hemelsbreed 225 km). Nog even afwachten hoe de route gaat lopen. Of via Finland of de meest noordelijke route met een groot gedeelte langs de fjorden. We hopen op de laatste.

Op de Noordkaap staat een bronzen beeld Moeder en Kind van de kunstenares Eva Rybakken. Moeder en kind zijn voor Mission Possible een belangrijke doelgroep. En met deze tocht vragen wij aandacht en geld voor het Baby Box project van Mission Possible. Op de website zijn mooie bedragen binnengekomen en ook is er rechtstreeks op de rekening van Mission Possible gestort. De teller voor de Babybox actie staat inmiddels op € 3.045. Dat zijn al 61 Babybox dozen. Mede namens Bert: Hartelijk dank!

Kirkenes-Martin-krabKirkenes-krabKirkenes-H-BKirkenes-vuurKirkenes-ScooterKirkenes-FjordKirkenes-ScooterKirkenes-tentKirkenes-haven-1WhatsApp Image 2019-01-07 at 17.32.05Kirkenes-haven-3Kirkenes-haven-2Kirkenes-haven-5Kirkenes-haven-4Kirkenes-haven-8Kirkenes-haven-6Kirkenes-haven-7

1. Ankie:
    Hallo heren,
    Het klinkt allemaal fantastisch!!!
    (behalve die snelheidsovertreding dan..., maar ja, een ezel stoot zich in t'gemeen....)
    Probeer de 1e plaats vast te houden, zou toch super zijn.
    Leuk, dat bruggetje van het beeld op de Noordkaap naar Mission Possible.
    Heel veel succes verder, ik wacht met spanning op het volgend verhaal.
  2. Henk en Annie Dokter:
    7 januari 2019
    \\\prachtige excursie\\\\\\\\\! De vertaling van "Paralithodes Comtschaticus"=??
    De strafpuntjes gauw vergeten en genieten van alles wat je ziet! En vande opbrengst natuurlijk!
  3. Marjon Sanderse-Joosse:
    7 januari 2019
    Klinkt weer erg goed allemaal. Zet 'm op!!
  4. Hanneke:
    7 januari 2019
    Er bestaat een gezegde over ‘n schoenmaker en zijn leest ... Zou er ook ‘n equivalent zijn voor een navigator en ... ? 😉😂
  5. Bert:
    7 januari 2019
    De rode koningskrab (Paralithodes camtschaticus) is een koudwaterschaaldier, oorspronkelijk afkomstig uit de Beringzee. Als een van de grootste krabsoorten kan een koningskrab een spanwijdte van bijna 2 meter behalen. De rode koningskrab is een van de populairste krabsoorten voor consumptie.

De koningskrab is afkomstig uit de Beringzee, het noordelijke deel van de Grote Oceaan, rond het schiereiland Kamtsjatka en de nabijgelegen wateren van Alaska. In de jaren zestig introduceerden Russische onderzoekers de rode koningskrab vanuit de Zee van Ochotsk aan de Pacifische kust in de Barentszzee. De onderzoekers hadden de intentie om de visserij rond Moermansk meer waarde te geven. Sindsdien heeft de koningskrab zich zowel in oostelijke als westelijke richting verspreid en nog geen vijftien jaar na de introductie werd de rode koningskrab als bijvangst in de Noorse visserij aangetroffen. De Noorse vangst kwam pas rond 1994 voor onderzoeksdoelen op gang en werd ten slotte in 2002 commercieel goedgekeurd. Noorwegen beheerst de koningskrabvisserij samen met Rusland.