De eerste etappe zit erop!

4 januari 2019

De eerste etappe zit erop! En wat voor een: Om 11:18 uur als tweede vertrokken uit Haaksbergen en bijna 30 uur later aangekomen in Umea, in het midden van Zweden aan de Botnische Golf. En hoe noordelijker we kwamen hoe zwaarder de omstandigheden werden. Op sommige plekken was het spiegelglad. Zelfs zo glad dat de organisatie besloot om de route hier en daar aan te passen. Maar we zijn op de weg gebleven. Tot ver in Zweden eerst op winterbanden gereden. Maar inmiddels rijden we met de spijkerbanden. Wisselen kostte een uur buiten in de sneeuw en het donker. Dat gaat bij een pitstop van Max Verstappen wel even anders. Maar de spijkerbanden blijken bepaalt geen overbodige luxe!

Niet alleen de auto is goed voorbereidt. We kunnen aan boord water koken voor koffie en soep. En we hebben genoeg proviand. Vaste prik daarbij zijn gekookte eitjes inclusief zoutvaatje van familie Dokter uit Uithuizen en oliebollen van Margit van Keulen, ABNAMRO-collega van Martin.

In de auto is de rolverdeling ook duidelijk: Henk rijdt alles en Martin navigeert alles. Bij het navigeren kunnen we terugvallen op Bert, directeur van Mission Possible (we rijden voor het Babybox project van deze organisatie) die ons assisteert vanuit huis.

De eerste 3 etappes brachten ons via Bremen en Hamburg naar Puttgarden. En daar met de veerboot naar Denemarken. Daar kregen we onze eerste navigatieproef: Een ingetekende lijn met barricades.

Dat houdt in dat je zoveel mogelijk de ingetekende lijn die op een kaart over de weg is getekend volgt en daarbij de barricades die op de kaart staan getekend omzeild. Daarbij is het de bedoeling dat je zo dichtmogelijk de barricade benaderd en zo dicht mogelijk achter de barricade weer verder gaat.

Om te controleren of je hierbij de juiste route rijdt staan er letters langs de kant van de weg die je in de juiste volgorde moet noteren.  En dat binnen een bepaalde tijd. Het ging niet foutloos maar we hebben er wel een goed gevoel over. We noteerden 29 letters. En die zijn per stuk 3 punten waard. Nu maar hopen dat we ze ook in de juiste volgorde hebben genoteerd.

Je kunt ook punten verdienen met het juist beantwoorden van quizvragen die door de organisatie via de app worden gesteld. Gelukkig hebben we daarvoor een backoffice die ons uitstekend helpt. Zonder deze ondersteuning is het voor ons niet te doen deze vragen tijdens het rijden en navigeren te beantwoorden.

Met het op tijd rijden van de etappes zijn we minder zeker van onszelf. Alleen van de eerste drie etappes hebben we de officiële tijden doorgekregen en we rijden te langzaam. In dat begin is dat altijd een gok. Op basis van twee navigatiesystemen, Google Maps en TomTom heeft de organisatie een ideale tijd berekent voor een etappe. Per minuut dat je te snel rijdt krijg je 2 strafpunten. Voor elke minuut te langzaam krijg je 1 strafpunt. Aan ons om achter de formule te komen. Een extra handicap hierbij is dat we niet overal in de dunbevolkte gebieden goede netwerkverbindingen hebben. Het lukt ons wel om (bijna) altijd op de door ons berekende tijd binnen te komen. Nu maar hopen dat we goed zitten met onze tijden. En op de gladde wegen is dat een uitdaging!

Het is inmiddels half vier in de ochtend als we onze tweede navigatieproef krijgen. Dit keer Pijlen-kortste-route. Hierbij zijn een aantal pijlen (13 deze keer) op een kaart ingetekend die in de juiste volgorde en zo nauwkeurig mogelijk van voet tot punt moeten worden bereden. En ook hier moeten de letters aan de route worden genoteerd. We noteren weer veel letters maar komen er later achter dat we ergens een fout hebben gemaakt. We zijn benieuwd hoe de andere teams het er vanaf hebben gebracht.

Na deze navigatieproef volgen er nog 12 etappes dwars door Zweden. En zo rond 17:00 komen we aan op onze eindbestemming van deze eerste etappe: Umea. Eerst even aftanken zodat we morgen direct weer van start kunnen. En dan uitrusten! En we zijn natuurlijk razend benieuwd naar de uitslag! Hoe staan we ervoor in het klassement? We laten het jullie zo spoedig mogelijk weten!

LettersNavigatieOliebolScanCT-1-glad1.1MP-ScanCT-2019

1. Tineke Mulder:
    4 januari 2019
    Wat een geweldig avontuur!
  2. Arno Gehardus:
    4 januari 2019
    Veel succes mannen. Ik ga jullie weer volgen. Blijf rijden en niet glijden. Veel veilige km's gewenst. Succes!
  3. Ma Boeije:
    4 januari 2019
    Wat een avontuur weer zeker niet makkelijk
    Is dit de 6 reis Martin ?
    Ik wens jullie een goede reis en mijn gedachten en
    Gebeden vergezellen jullie
  4. Wim luijbregts:
    4 januari 2019
    Hou um op ut padje mannen
  5. Marijke Romkema:
    4 januari 2019
    Jullie hebben alweer heel wat beleefd. Nu lekker uitrusten en morgen is er weer een dag. Veel suc6. Groet Marijke en Kees
  6. Katinka:
    Top mannen. Heel veel succes. Ga jullie volgen 👍👍🍀🍀
  7. Barbara:
    4 januari 2019
    Bewondering mannen!! Succes met de volgende etappe!!👍🏻👍🏻
  8. Ankie:
    5 januari 2019
    Goed bezig, Henk en Martin!! Het avontuur is weer begonnen, heel veel succes met de volgende etappe 😀.
  9. Roeliwijngaard:
    heel veel succes mensen.
  10. Marjon Sanderse-Joosse:
    5 januari 2019
    Leuk om op deze manier met jullie mee te kunnen reizen. Het is weer een gaaf avontuur! Heel veel succes 😘
  11. Margit van Keulen:
    5 januari 2019
    Echt respect voor jullie!! Hoop dat de oliebollen een handje helpen om op krachten te blijven😃