Het aftellen is begonnen!

30 november 2015

Het aftellen is begonnen!

Nog één maand en dan begint voor ons de ScanCoveryTrial 2016; een tocht naar de Noordkaap (en terug) in 8 dagen tijd.  Zaterdag 28 november had de organisatie voor alle deelnemende teams een Experience Day georganiseerd. We waren deze dag te gast bij het BOVAG Huis in Bunnik.

De ochtend stond in het teken van informatievoorziening. Hoe bereid je je voor op een tocht van ruim 7.000 km waarvan het grootste gedeelte onder zware winterse omstandigheden?  We kregen tips over winterbanden, wat doen te doen bij aanrijdingen met rendier (in Lapland in grote getale aanwezig) of eland. Het werd ons aangeraden een schep mee te nemen want je zult niet de eerste zijn die naast de weg in de sneeuw beland. En we werden gewaarschuwd voor de boetes voor snelheids-overtredingen.

In Nederland zijn de snelheidsboetes hoog maar in de Scandinavische landen kunnen ze er ook wat van. Als je in Noorwegen 16 km te hard rijdt op een plek waar je 60 km/uur mag rijden ben je maar liefst € 550 kwijt! En je rijbewijs wordt ingevorderd bij een overtreding van meer dan 26 km/uur.

Daarna was er een uitgebreide uitleg over het wedstrijdsysteem. Per dag heb je een aantal etappes die d.m.v. coördinaten worden doorgegeven. Via verschillende navigatiesystemen moet de rijtijd worden berekend. Het gaat erom dat je de etappe zo nauwkeurig mogelijk rijdt d.w.z volgens een tijd die door de organisatie van te voren is bepaald. Elke minuut te langzaam levert 1 strafpunt op en elke minuut te snel 2 strafpunten.

Daarnaast zijn er verschillende klassementsproeven zoals Pijlen Kortste Route, Grensbenadering, Ingetekende lijn en Bol – Pijl (zie onderaan een uitleg van deze klassementsproeven). Hierbij is het zaak dat je een route op een bepaalde manier aflegt en daarbij in de juiste volgorde letters noteert die langs de route zijn aangebracht. En er is een Regelmatigheidsproef waarbij je een bepaalde afstand zo nauwkeurig mogelijk volgens een opgegeven gemiddelde snelheid moet afleggen.

Deze klassementsproeven werden ‘s middags in de praktijk gebracht via een mini ScanCoveryTrial route. Voor Martin was dat met vier ScanCoveryTrials achter z’n naam gesneden koek, voor mij was dat allemaal nieuw. Intensief maar erg leuk om te doen! En een mooie gelegenheid om te oefenen. Afwisselend hebben we gereden (in de Volvo XC 90 die overigens uitstekend  bevalt) en genavigeerd.

Vanwege ons teamnummer, wij zijn team 75, waren we één van de laatste teams die mochten vertrekken. Martin navigeren en ik achter het stuur. De eerste etappe bestond uit een Bol – Pijl proef gecombineerd met een Regelmatigheid traject. Bij het 2e plaatje van de Bol – Pijl ging het al fout waar we overigens direct achter kwamen. Via een erf konden we alsnog tien meter verder de juiste weg inslaan. Bleek achteraf dat op die eerste tien meter de aanduiding stond voor de start van het Regelmatigheid traject. Die hebben we dus compleet gemist. Later werd ons door de wedstrijdleiding verteld dat we 61 seconden te snel waren geweest. Strafpunten dus.

Etappe 2 was de Grensbenadering met Martin achter het stuur. Die etappe hebben we uiteindelijk precies volgens schema verreden maar hier en daar wel een letteraanduiding gemist.

Etappe 3 was de Ingetekende lijn. Ondanks dat we een keer verkeerd reden hebben we die etappe goed kunnen volgen maar weer niet alle letters kunnen noteren.

In de laatste etappe, de  Pijlen Kortste Route, zaten een paar valkuilen die we goed door hadden. Bij deze etappe moest je namelijk twee keer over een bepaald gedeelte van de route rijden en dus ook twee keer de bijbehorende letters noteren. Probleem was wel dat we de eerste keer een letter misten en verbeteringen op de invulkaart extra strafpunten zouden opleveren.

We kwamen ruim als laatste binnen. Het stampotbuffet was al in volle gang. Na het buffet werd de einduitslag bekend gemaakt. Ondanks wat gemiste letters en stempels hadden we een redelijk gevoel over onze klassementsproeven. Een plekje in de middenmoot zou er wel inzitten. Maar nadat de plekken 20 t/m 75 bekend waren gemaakt was ons team nog niet genoemd. Voor ons een behoorlijke verrassing! En die verrassing bleef maar groter worden! Ook na het bekendmaken van plek 3 t/m 19 waren we nog niet genoemd. We zaten bij de eerste twee! Martin en ik keken elkaar eens aan; zo van het zou toch niet…. En inderdaad het was het net niet: 2e met minimaal verschil.  Een plek waar je van tevoren natuurlijk direct voor tekent!

Start ScanCoveryTrial 2016 2 Wat levert die 2e plek nou eigenlijk op? Niets eigenlijk  behalve dat de uitslag van de Klassementsproeven  bepalend zijn voor de startpositie op 2 januari. Wij  starten dus als 2e.
(klik op de foto voor een vergroting)

Al met al een uitstekende dag waarin we als team een mooie ervaring hebben kunnen op doen.

Nog 33 dagen! Wij zijn er zo goed als klaar voor. De winterbanden worden binnenkort gemonteerd. De deurrubbers worden ingevet en de motor wordt gevuld  met antivries die -30°C kan verdragen. Er wordt nog een Geotrack systeem in de auto geïnstalleerd. Hiermee zijn we tijdens de ScanCoveryTrial live te volgen via de website scanct.nl.

In onze auto komt ook een dashboardcamera. We proberen regelmatig een filmpje op onze reisblog te plaatsen van de mooie gedeeltes van onze route.

Voor onderweg hebben ruim 30 Gigabyte muziek gedownload. Onze muzieksmaak heeft gelukkig enige overlap. Maar de kans is aanwezig dat Martin na deze ScanCoveryTrial fan van Pink Floyd is geworden!

Noordkaap, here we come!

Pijlen Kortste Route
Pijlen Kortste Route Van het begin naar het eind dient een aantal op de
 kaart getekende pijlen in de juiste volgorde te worden
 aangedaan. Een pijl dient van de voet tot de punt van
 de pijl zo nauwkeurig mogelijk bereden te worden.
 Wegen mogen slechts in één richting worden bereden.

Grensbenadering
Grensbenadering Van het begin tot het eind dient een op de kaart
 aangegeven grenslijn via de kortste route te worden
 benaderd, echter zodanig dat het oppervlak tussen
 route en de grenslijn zo klein mogelijk is. De grenslijn
 mag niet worden overgestoken.

Ingetekende lijn
IngetekendeLijn Vanaf het begin tot het einde moet een ingetekende
 lijn  op de kaart zo nauwkeurig mogelijk in voor-
 waartse richting bereden te worden.

Bol – Pijl
BolPijl Aan de hand van getekende situaties en afstandsaanduiding
 dient een route te worden gereden van de bol naar de punt
 van  de pijl.

1. Hans Smit:
    1 december 2015
    Goed gedaan. Dit schept natuurlijk wel verwachtingen. Een top5 plaats o.i.d.
  2. Arieta:
    1 december 2015
    Super om te lezen. Lijkt me echt gaaf om te mogen doen mannen! Succes met de laatste voorbereidingen en dan vanaf 2 januari de verwachtingen waarmaken.....óf overtreffen?!
    Maar bovenal GENIETEN!